FAQ

I dette afsnit finder du svar på alt du skal vide om din rejse.

Vi har inddelt det hele i afsnit, som følger rejsens forløb, så du nemt kan finde svar på netop det du har behov for. Du finder følgende kategorier:

  • Hvornår får jeg mit rejsebevis?

    Vi lover dog at senest 7 dage inden afrejse, så skulle papirerne ligge i din indbakke. Hvis du ikke kan se det, må du meget gerne tjekke spam/uønsket inden du kontakter os.

  • Hvornår er der deadline for betaling?

    Ved grupperejser er der stor variation på indbetalings-datoer. Der kan være lavet specielle aftaler som passer som fod i hose på den enkelte gruppe. Som udgangspunkt ligger vores grupperejser til betaling af depositum eller 1. rate på 2000 DKK den 1. oktober. Restbetaling ligger som udgangspunkt den 1. december.

  • Skal der ske ændringer på din rejse?

    Du skal uden tøven give en melding når du finder ud af der skal ændres noget på din rejse. På den måde sikrer vi at kan hjælpe dig bedst mulig. Derfor kan vi heller ikke garantere at vi kan hjælpe dig, men vil selvfølgelig gå langt for det! Normalvis er det sådan at vi kan løse det meste op til 14 dage før din afrejse, men herefter kan det være at det bliver svært. Hvis du har betalt dit restbeløb skal du uanset hvad ringe eller skrive til os!

    Navneændring

    Har du fortrudt? Er du blevet forhindret? Det sker sommetider. For at du ikke skal miste alle dine penge, der skudt efter rejsen, så kan man overdrage rejsen til en anden. Fra din restbetalingsdato til 14 dage før afrejse, skal du ringe eller skrive til os, så gør vi det for dig kvit og frit. Under 14 dage før koster det 500 DKK i administrationsgebyr at foretage en navneændring.

  • Hvornår er der afgang fra Danmark?

    Der er nærmest lige så langt til Alperne som Sverige er langt. Uanset om det er med bus, fly eller egen transport.

    Alle vores grupperejser er tilpasset. Det betyder at det er forskelligt for alle, hvornår der er afrejse fra Danmark.

    Uanset om du er med bus eller fly, så skal du faktisk bare tjekke din tilmeldingsside eller dit rejsebevis, når du får det - hvis du skulle have spørgsmål, så må du endelig kontakte os! Som udgangspunkt flyver vores fly ud og hjem lørdag til lørdag. Busrejsen er fra Danmark om fredagen og hjemkomst søndag ni dage efter.

  • Vi tilbyder ikke at købe forsikring direkte gennem os, dog anbefaler vi kraftigt at man har styr på sine forsikringer inden afrejse. Deriblandt også, at din ulykkesforsikring dækker skirejser specifikt - det nemlig ikke altid tilfældet. De forskringer du som minimum skal have overvejet/have styr på er ulykkesforsikring, afbestillingsforsikring og din rejseforsikring.

  • Det er ikke rart at stå i alperne uden underbukser eller solbriller. Derfor har vi lavet en pakkeliste.

    Den er selvfølgelig ikke fuldkommen, men du skulle være dækket godt ind hvis du i hvert fald har alt på listen med!

    Du finder vores pakkeliste her

  • Har du investeret i eget udstyr eller har du brug for at leje?

    Har selv udstyr

    Du kan selvfølgelig tage dit eget udstyr med på både vores bus- og flyrejser. Du skal huske at bestille skitransport i forvejen, så vi kan sikre der er plads til det. Det er specielt på fly, at der kan være et begrænset antal kg til bagage.

    Skal leje udstyr

    Hvis du ikke har dit eget udstyr er det muligt at leje på destinationen. Der er forskellige priser afhængig af kvaliteten af udstyret. Det læner sig også direkte op af dit niveau. Det kan ikke altid betale sig at leje de dyreste ski, hvis du fx er nybegynder

    Hvis du undervejs skifter mening om hvad du har lejet, så skriv/ring til os hurtigst muligt, så vi kan være behjælpelig med at ændre det.

INDEN REJSEN

  • Hvornår kører min bus?

    De præcise afgangstidspunkter og adresser vil fremgå på dit rejsebevis. Dette modtager du senest 7 dage inden afrejse. Årsagen til du får det så “sent” er at det er et kæmpe puslespil at få timet alle busser, chauffører og gæster, og ændringer sker, hele tiden. Følg altid de instruktioner der er på dit rejsebevis. Det ville være så ærgerligt at vente på skiferie til næste år fordi du kiggede forkert på rejsebeviset.

    For grupperejser vil bussen typisk afgå fredag eftermiddag, medmindre andet specifikt er bestilt og aftalt. Hvis du ønsker at planlægge i god tid, kan du forvente en afgang omkring klokken 17.00.

    For individuelle bookinger og mindre grupper vil afrejsetidspunktet ikke nødvendigvis være det samme, hold derfor godt øje med dit rejsebevis.

  • Hvad må jeg medbringe i bussen?

    Hvis du ikke har bestilt skitransport, må du medbringe følgende: 1 stk. rejsetaske max. 20 kg & 1 stk. håndbagage.

    Hvis du har bestilt skitransport, må du medbringe følgende: 1 stk. rejsetaske max. 20 kg og 1 stk. håndbagage samt 1 par ski og støvler eller 1 snowboard.

    Bagage der overskrider disse krav vil blive afvist.

    Da skiposer pakkes separat i skiboks, må skiposen/støvletasken ikke fyldes med andet.

  • Bliver der holdt pauser?

    Chaufførerne har deres køre- og hvilketidsbestemmelser som gør at der løbende vil blive holdt pauser.

    Flere gange i løbet af rejsen vil bussen holde ind på rastepladser, hvor du kan strække benene, gå på toilettet eller købe lidt mad og drikke.

    Der vil også blive holdt et længere stop, hvor der bliver tid til at spise aftensmad.

    Senere på aftenen vil der desuden blive holdt ind til siden, så du kan børste tænder, inden du "går til køjs".

  • Er der guider med bussen?

    På rejser med et gymnasium vil der altid være en guide med på bussen hjemme fra Danmark. De vil give løbende information om pauser, køretider, regler med mere og de vil altid være klar på at svare på spørgsmål, så tøv endelig ikke med at spørge, hvis du er i tvivl om noget!

    Hvis det er rejser med universiteter vil der i langt de fleste tilfælde også være en guide på bussen. Hvis dette ikke er tilfældet, vil der være en anden kontaktperson der kan være behjælpelig med spørgsmål undervejs

  • Kan jeg reservere plads?

    Det er ikke muligt, at reservere plads på bussen.

    Vi forsøger dog altid at hjælpe folk der er tilbøjelige til køresyge med at sidde foran, så skulle dette være et problem du ofte støder ind i, må du meget gerne informere os forinden rejsen eller tage fat i guiden inden folk går ind i bussen.

  • Må jeg selv medbringe det i bussen?

    Ja – det må du gerne. Undervejs vil du også have mulighed for at købe mad og drikkevarer i bussen (ikke i alle tilfælde) eller så kan du gøre det ved de enkelte stop. Sørg dog for ikke at efterlade skrald og madrester i bussen, men brug de medfølgende skraldespande.

  • Kan jeg medbringe min soundboks eller højtaler?

    Ja, det må du gerne - hvis du kan få det til at være under de almindelige bagageregler og kilo-begrænsning. Så vær ikke overrasket, hvis buschaufføren afviser dig og din Soundboks. Vi anbefaler i stedet en mindre højtaler, som kan bruges undervejs i samråd med de omkringsiddende.

  • Hvornår kører bussen hjem?

    Du vil modtage afrejseinformation om torsdagen på din skiferie. Her vil der stå hvor du skal stige på bussen, afgangstid og busnummer. Sørg for at være ved opsamlingsstedet i god tid, så bussen kan afgå til tiden, og vi kan overholde tidsplanen.

BUSREJSEN

  • Hvad sker der i min uge?

    Det er altid et af ugens højdepunkter, både for jer - men bestemt også for os! Vi arbejde hvert år benhårdt for at få sammensat det bedste eventprogram hurtigst muligt. Vi tilpasser det løbende pr. destination pr. uge til det antal af gæster som rejser til Alperne. Derfor er det først endeligt rimelig tæt på rejsen og altså her vi har det endelige program fastlagt. Men så snart vi er færdige med det, så ved du det også!

  • Hvad gør armbåndet og hvad er inklusiv?

    Det er en anelse mere information, end vi kan skrive kort her. Så hvis du er interesseret i at vide mere om vores armbånd, så har vi lavet en hel side med kun det til dig! Den kan du finde her: ARMBÅND

  • Hvad er reglerne om alkohol?

    I Frankrig er der ret specielle regler om alkohol. Det er blandt andet ikke tilladt at drikke alkohol på gaden eller offentlige arealer, heri heller ikke tilladt at drikke det på pisten.

    Præcis som hvis man skal købe alkohol eller i byen om aftenen herhjemme i Danmark, skal man kunne fremvise gyldigt ID. Det er ikke tilladt at købe eller være i besiddelse af alkohol når man er under 18.

    Når mørket falder på

    De gode skidage i Alpernes varme solskin kan virke fortryllende! Så skønt, at man nogle gange glemmer at det fortsat er rigtig koldt udenfor. Særligt så snart mørket falder på, og solen forsvinder ned bag de sneklædte bjerge, falder temperaturen drastisk. Det kan let blive helt ned til -20 grader om natten i nogle dele af skisæsonen. Derfor er det altid vigtigt at være godt påklædt til at færdes udendørs. Gå altid sammen med nogle om natten, og indtag ikke alkohol i en mængde der gør det farligt for dig selv eller dem omkring dig.

    På alle vores gymnasieture vil der være nattevagter der færdes i byen i løbet af hele natten, for at undgå potentielt farlige situationer. Ligeledes er byen myndigheder også meget opmærksomme på det samme.

  • Får jeg rabat ved at vise mit armbånd?

    Det gør du helt bestemt! Vi forhandler hvert eneste år et hav af gode aftaler overalt i byen, som sikre dig de bedste priser ved at vise dit armbånd! Det er derfor altid en god idé, at vise sit armbånd inden du betaler, så du sikre dit at få det fulde ud af det. Får du gjort det hver gang, er der rigtig mange penge at spare i løbet af en hel uge. Oversigten over hvor du får rabat bliver sendt sammen med eventprogrammet.

ARMBÅND

  • Hvilke lokale regler skal jeg følge?

    Som udgangspunkt, kan du tænke på de generelle regler og lovgivning som værende meget ligesom Danmark, vi er jo trods alt stadig i Europa. Ved nøgleudleveringen den første dag vil du yderligere blive informeret om gældende ordensregler for det specifikke sted du bor. Det er vigtigt at du lytter nøje og overholder de gældende regler til en hver tid.

    Overtrædes reglerne kan det få konsekvenser baseret på hvad der er forekommet. Vores vagter er typisk de første som bliver tilkaldt og vil være mellemled mellem gæsterne og den/de pågældende personer som klager. Dette resulterer i de fleste tilfælde i en skriftlig advarsel, som vil blive givet til lejlighedens beboere.

    Gentagende overtrædelser kan medføre mistet depositum eller bortvisning fra lejligheden i grove tilfælde – dog kommer det sjældent så langt. Følger man reglerne har man heller intet at være bekymret for.

    I Frankrig er der er en lov omkring, at der skal være stille i lejlighederne klokken 22.00. Man må naturligvis gerne snakke, men det betyder ingen larm, råben, høj musik eller lignende hverken på værelset eller gangene. Byens myndigheder kan udstede bøder for overdrevet larm til alle der befinder sig i lejligheden, som vil være typisk omkring 50€ pr. person.

    Vi er naturligvis altid på vores gæsters side, og hjælper ved enhver klage, men vi skal også alle sammen vise hensyn til dem omkring os og følge reglerne!

  • Er der guider med på turen?

    Naturligvis! På gymnasieture vil der være minimum én guide på hver bus, og et fast hold som er på destinationen hele sæsonen. De er eksperter på alle områder af destinationen både omkring lejlighederne, skiområdet, afterski og ikke mindst hvor man kan få den bedste pizza. De er ekstremt vigtige for at få oplevelsen til at blive så god som muligt! Du vil altid kunne få fat på dem. De er både til stede til alle vores arrangementer, og kommer rundt og hjælpe i diverse lejligheder.

    Hvis du ikke kan finde en guide, så kan du altid kontakte dem på servicetelefonen mellem 08.00 – 20.00 hver dag. Mellem 20.00 – 08.00 kan du stadig ringe til samme nummer, her er det blot en nødtelefon og er reserveret til nødvendig kontakt.

  • I Frankrig er der ret specielle regler om alkohol. Det er blandt andet ikke tilladt at drikke alkohol på gaden eller offentlige arealer, heri heller ikke tilladt at drikke det på pisten.

    Præcis som hvis man skal købe alkohol eller i byen om aftenen herhjemme i Danmark, skal man kunne fremvise gyldigt ID. Det er ikke tilladt at købe eller være i besiddelse af alkohol når man er under 18.

    Når mørket falder på

    De gode skidage i Alpernes varme solskin kan virke fortryllende! Så skønt, at man nogle gange glemmer at det fortsat er rigtig koldt udenfor. Særligt så snart mørket falder på, og solen forsvinder ned bag de sneklædte bjerge, falder temperaturen drastisk.

    Det kan let blive helt ned til -20 grader om natten i nogle dele af skisæsonen. Derfor er det altid vigtigt at være godt påklædt til at færdes udendørs. Gå altid sammen med nogle om natten, og indtag ikke alkohol i en mængde der gør det farligt for dig selv eller dem omkring dig.

    På alle vores gymnasieture vil der være nattevagter der færdes i byen i løbet af hele natten, for at undgå potentielt farlige situationer. Ligeledes er byen myndigheder også meget opmærksomme på det samme.

  • Hvor henter jeg mine ski?

    Har du lejet ski hjemmefra, vil du kunne afhente dem i en af skiudlejnings-butikkerne ved ankomst. Vores samarbejdspartner er SkiSet, og de har typisk flere butikker på hver destination. Dog er det ikke ligegyldigt hvilken du går til, da i på forhånd er blevet fordelt ud så ikke alle går til samme sted. I din velkomst kuvert vil du finde en voucher til skiudlejning, som vil vise præcis hvilken butik du skal hente dine ski i.

    Der er typisk meget kø om morgenen søndag, og det kan derfor ofte godt betale sig at hente dem allerede lørdag så snart man har lagt sine tasker i lejligheden, så man ikke misser noget af den første dag på ski.

    Hvis du selv har medbragt skistøvler, skal du huske at medbringe dem når du afhenter dine lejeski. Det samme er gældende hvis du selv har medbragt ski, men skal leje skistøvler.

    Har du glemt at bestille hjemmefra, så skal du kontakte en guide på destinationen. Så skal de nok hjælpe med at finde en god løsning!

  • Kan jeg komme på skiskole, hvis det kniber lidt med teknikken?

    Er du nybegynder på ski? Så frygt ej! Det har på sin vis ingen betydning, men vi vil anbefale dig at starte med en skiinstruktør. Langt de fleste destinationer tilbyder vi skiskole for nybegyndere. Det betyder altså hvis du er skiløber! Vi tilbyder desværre ikke for snowboardere uanset niveau. Vi samarbejder med de bedste skiskoler på alle vores destinationer, så du hurtigt kan blive en stjerne på de sneklædte bjerge.

    Som regel tilbyder vi 3 x 2 timer som ligger de 3 første dage på ski sådan du også kan nå at stå med dine venner som måske ikke er på skiskole. Du vil altid komme på hold sammen med andre fra Skivenue, og vi stræber efter at lave holdene skolevis sådan hvis du tilmelder dig med en du rejser med, så kommer I på samme hold.

DESTINATION

  • Hvornår kan jeg få nøglerne til min lejlighed?

    Vi bruger til tider lidt specielle termer, som vil være gode at kende når vi snakker om lejligheder.

    Residens – Lejlighedskomplekset hvor lejligheden er placeret

    Agentur – Udlejere af lejligheden som typisk har et kontor i byen

    Indlogering/indkvartering – Det sted hvor du bor - om det så er lejlighed, chalet, telt eller noget helt andet

    For at være helt ærlig, så prøver vi altid bare at kalde det lejlighed da det er nemmest for alle. Men du støder måske på de ovenstående ord, og så er det da lidt sejt at vide hvad forskellen er!

    Du vil som udgangspunkt altid kunne afhente nøglerne til din lejlighed på ankomstdagen fra klokken 17.00, med mindre andet er oplyst. Det gør du hos agenturet – altså på det kontor som står for udlejningen – og ikke der hvor lejligheden ligger placeret. Du kan se præcis hvad det hedder på dit rejsebevis, og så kan guider eller Google Maps hjælpe dig resten af vejen!

    Check ud på afrejsedagen er klokken 10.00 med mindre andet er anvist. Her skal du altså aflevere nøglerne hos agenturet, uagtet om du selv også hentede dem der, inden klokken 10.00.

  • Er det allerede i lejligheden?

    I langt de fleste lejligheder er det ikke inkluderet. Det vil altså sige, at du selv skal medbringe sengetøj og håndklæde hjemme fra Danmark. Hvis du dog skulle glemme det, så kan man nogle gange leje det hos agenturet for mellem 20-40€ pr. uge.

    Hvis du er i tvivl, så tag det hellere med end at tage chancen! Det super ærgerligt at mangle det når man først er landet i Alperne.

  • Hvordan ved jeg hvor jeg bor?

    Præcis hvor du skal bo, fremgår flere steder. Det vil både være at finde på din tilmelding, rejsebevis og på din velkomstkuvert. For at finde derhen kan du anvende Google Maps eller spørge en af guiderne, så skal de nok tjekke hvor det er henne.

  • Er det okay med musik på værelset?

    Selvfølgelig er det fint at høre musik på værelset i løbet af dagen, men husk altid at have respekt for både dine værelseskammerater og naboer i forhold til lydniveauet. Det er ikke alle lejligheder hvor der bor unge mennesker ved siden af, så hav i baghovedet, at de måske ikke er lige så interesseret i at høre jeres musik, som I selv er 😊

    Fransk lovgivning betyder yderligere, at der skal være ro på alle værelser klokken 22.00. Det betyder altså at man ikke må høre musik efter der, men gerne snakke afdæmpet. Det er meget vigtigt at denne regel følges, da det ellers er kan resultere i bøder og advarsler fra det franske politi. Overtrædes dette gentagende gange, kan det føre til mistet depositum eller yderste tilfælde udsmidning af lejligheden. Husk derfor altid at tænke på dem omkring dig!

    Bøden for støj og larm er typisk mellem 50-60€ pr. person til alle som befinder sig på værelset. Uagtet om man bor der eller blot er på besøg.

  • Hvad kan jeg forvente af lejligheden?

    Lejlighederne er typisk meget små og simpelt indrettet i fransk stil. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at de sjældent er luksuriøse. Lejlighederne er i den billige ende, for at holde prisen på turen så lav som muligt. Det er typisk 25 kvm til 4 personer med et lille toilet/bad og et simpelt køkken. Ofte er der køjesenge eller sovesofa i stuen for at få sovepladser til alle. Du skal derfor ikke forvente en stor, flot og nyrenoveret lejlighed, som du måske har boet i når du har været afsted med familien.

    Hvis du ønsker noget større eller flottere, så tilbyder vi disse som opgraderingslejligheder mod en merpris. Der skal du blot kontakte os med budget pr. person udover grundpakke, antal mennesker og hvilken uge/destination du skal rejse i. Så finder vi nogle muligheder som passer til alt det! Det koster alt mellem 500,- til 5000,- pr. person alt efter hvor dyr en lejlighed der ønskes.

  • Det er ikke rart at stå i alperne uden underbukser eller solbriller. Derfor har vi lavet en pakkeliste.

    Den er selvfølgelig ikke fuldkommen, men du skulle være dækket godt ind hvis du i hvert fald her alt på listen med!

    Du finder vores pakkeliste her.

  • Der var skader da vi kom til lejligheden, hvad gør vi?

    Det sker desværre, at der er mindre skader på inventaret ved ankomst. Her er det ekstremt vigtigt, at I gennemgår hele lejligheden inden i pakke ud. Tag tydelige billeder af alle skader – også hvis I er i tvivl om det er en skade eller ej. Herefter skal I gå til agenturet, hvor I hentede nøglen, og fremvise dem billederne. Sørg for at få dokumentation på at skaderne var til stede inden ankomst. Det er ikke nok blot at vise billeder når I afleverer nøglerne i slutningen af ugen.

    Oversete skader og eventuelle skader som I ikke har informeret om ved ankomst, kan blive pålagt jer. Det er derfor jeres ansvar at gennemgå hele lejligheden, så sørg gerne for at gøre det grundigt! Er du i tvivl om noget, så kontakt guiderne på destinationen, så vil de komme forbi og hjælpe jer.

    Hvis i ved et uheld kommer til at ødelægge noget, vil det blive fratrukket jeres depositum ved afrejse. Det kan være relativt dyrt at ødelægge inventar, selvom det man ødelægger, ikke ser særlig dyrt ud. Overstiger prisen for det ødelagte jeres depositum vil man blive opkrævet det ekstra beløb. Pas derfor på lejligheden som var tingene jeres egne, det er rigtig dumme penge at skulle bruge!

INDKVARTERING

  • Hvor og hvornår får jeg mit liftkort?

    Du vil få dit liftkort udleveret sammen med din velkomstkuvert. Rejser du med bus til Alperne vil dette være umiddelbart inden du ankommer til destinationen. Hvis du selv kører, vil du blive mødt af en guide på destinationen ved ankomst. Det er meget vigtigt, at du tager et billede af dit liftkortnummer, i tilfælde af at det skulle blive væk. Hvis du er i tvivl om hvilket nummer det er, så tag et billede af begge sider. Hvis du har billeder af dit liftkort, vil du kunne få et nyt for ca. 10-15€ hvis du skulle miste det. Alternativet vil være at skulle købe et nyt til fuld pris på destinationen, som sagtens kan være omkring 300€.

  • Får jeg et pistekort?

    Det gør du naturligvis! Det er med i velkomstkuverten hvor dit liftkort også er at finde. Du vil også kunne få et mange andre steder, som ved bunden af store lifter, restauranter, turistkontoret, guider mm.

    Mange destinationer vil også have en interaktiv version online. Det kan man nemt finde ved blot at anvende google.

  • Jeg vil gerne have liftkort til hele området, hvad skal jeg gøre?

    Langt de fleste destinationer har allerede det fulde område med i liftkortet. Der er dog undtagelser hvor det kun er en del af liftkortet som er med i grundpakken. Ønsker du her at udvide det til det fulde område, kan det både gøres direkte gennem os eller på liftkortskontoret på destinationen.

    Mange steder er det også muligt at udvide blot én enkelt dag, hvis man ikke ønsker at betale for en hel uge. Dette gøres direkte ved liftkoret og koster 20 – 40€ pr. dag afhængig af destination og hvornår på sæsonen din rejse ligger.

  • Koster et liftkort altid det samme?

    Nej det gør det ikke. Prisen varierer både afhængig af destination, men også hvilken uge du rejser i. Prisen på liftkortet er inkluderet i grundpakkeprisen og vil være den samme for alle deltagere på den samme gruppe.

  • Hvad gør jeg hvis jeg mister mit liftkort?

    Liftkortet kan blive væk, det sker ind i mellem for selv den bedste. Vi anbefaler altid har man har det i en specifik jakkelomme, så man aldrig har behov for at åbne den, eller skulle tænker over hvor det er henne.

    Hvis du alligevel skulle miste dit liftkort, kan du få et nyt for omkring 10-15€ hvis du har husket at tage billede af liftkortsnummeret. Det er altid en god idé at tage billede af begge sider, hvis du skulle være i tvivl om hvilket nummer det er. Herefter skal du gå til liftkort- eller turistkontoret hvor de vil spærre dit gamle liftkort, og kunne give dig et nyt.

    Sørg derfor for at det første du gør, er at tage billeder af dit liftkort så snart du modtager det – og mind gerne din glemsomme ven om at gøre det samme!

LIFTKORT